Hlas univerzít

Za uplynulé desaťročia prešlo vysokoškolské prostredie výraznou premenou. Kým akademická dráha bola kedysi synonymom prestíže a stability, dnes ju často sprevádzajú neistota, krátkodobé zmluvy a nerovnomerné odmeňovanie. Najmä začínajúci výskumníci sú vystavení vysokému tlaku bez primeraného uznania a zároveň musia zápasiť o obmedzené zdroje.

Na tieto výzvy reaguje správa Európskej univerzitnej asociácie (EUA) „Key Principles for Attractive and Sustainable Academic Careers“ (máj  2025). Vznikla v nadväznosti na víziu „Universities without walls“, v ktorej EUA označila reformu akademických kariér za jednu zo svojich strategických priorít do roku 2030. Dokument, pripravený pracovnou skupinou Task‑and‑Finish Group on Academic Careers (založenou v  januári  2024), predstavuje päť princípov, ktoré majú univerzitám pomôcť budovať kvalitné, stabilné a spoločensky ukotvené akademické kariéry. Na tvorbe správy sa podieľala aj prof. Mgr. Ildikó Matušíková, PhD., prorektorka pre vedu a výskum Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave.

1. Profesijný rozvoj, uznanie a odmeňovanie

Princíp: Univerzity by mali aktívne podporovať kvalitu akademickej práce prostredníctvom kontinuálneho profesijného rozvoja a spravodlivého systému uznávania a odmeňovania.

Odporúčania:

  • Vytvoriť transparentné politiky rozvoja a hodnotenia.
  • Uznávať nielen výskum, ale aj výučbu, inovácie či spoločenské zapojenie.
  • Vyvážiť krátkodobé projektové zmluvy s ponukou dlhodobejších pracovných pozícií.
  • Poskytnúť stabilné zamestnanie ako prostriedok prilákania a udržania talentov.

2. Diverzita a inkluzívnosť akademického personálu

Princíp: Univerzity majú odrážať rozmanitosť spoločnosti aj v zložení a kariérnych trajektóriách svojich zamestnancov.

Odporúčania:

  • Zabezpečiť rovnaké príležitosti bez ohľadu na pôvod, národnosť či profesijnú históriu.
  • Zohľadniť rôznorodé príspevky v hodnotení akademickej výkonnosti – napr. podnikanie, výučbu či spoločenský dosah.
  • Vytvoriť flexibilné kariérne modely, ktoré umožňujú pohyb medzi akademickým a neakademickým sektorom.

3. Akademická komunita ako priestor rastu a spolupráce

Princíp: Univerzity majú byť miestom osobného, profesionálneho a intelektuálneho rastu, založeného na kolegiálnosti a spolupráci.

Odporúčania:

  • Podporiť tzv. „akademické občianstvo“ ako súbor aktivít, ktoré posilňujú komunitu – od mentoringu až po koordináciu tímov – a prinášajú benefity celej univerzite .
  • Uznávať formálnu aj neformálnu pomoc kolegom pri kariérnom postupe.
  • Komunikovať očakávania a poskytovať podporu naprieč celou kariérou akademikov.

4. Podpora začínajúcich akademikov

Princíp: Investícia do začínajúcich výskumníkov je nevyhnutná pre dlhodobú udržateľnosť sektora.

Odporúčania:

  • Ponúkať transparentné a realistické kariérne cesty.
  • Zabezpečiť prístup k školeniam, mentoringu a rozvoju kompetencií.
  • Monitorovať pracovné zaťaženie a predchádzať preťaženiu a vyhoreniu.
  • Rozvíjať podporné služby a vytvárať pocit spolupatričnosti.

5. Prepojenie akademických kariér so spoločenskou misiou univerzít

Princíp: Univerzitné kariérne modely by mali byť v súlade s ich spoločenskou úlohou v oblasti vzdelávania, výskumu, inovácií a spoločenskej angažovanosti.

Odporúčania:

  • Zohľadniť pri hodnoteniach aj spoločenský vplyv – napr. spoluprácu so školami, komunitami, či pri tvorbe verejných politík.
  • Posilniť interné služby, ako sú personálne oddelenia, kancelárie pre výskum a pedagogický rozvoj.
  • Prispôsobiť kariérne cesty potrebám spoločnosti bez podliehania krátkodobým politickým tlakom.

Podľa prof. Ildikó Matušíkovej „päť kľúčových princípov zďaleka nie je zoznam jednoduchých krokov, ktoré vedú k podpore akademických kariér. Naopak, koncepty sa snažili zachytiť hlavné piliere, na ktorých úspešné univerzity fungujú, a ktoré majú významný dopad na kariéru zamestnancov v akadémii.“ Zároveň ocenila spôsob práce Európskej univerzitnej asociácie: „Vnímam pozitívne, že EUA vytvára pracovné skupiny, ktoré sa zameriavajú na rôzne témy a je veľmi dobré, že vydáva usmernenia aj v špecifických oblastiach. Práca EUA sprostredkúva úspešné mechanizmy či nové trendy osvedčené alebo dobre zabehnuté na špičkových univerzitách a koncipuje odporúčania pre tie, ktoré historicky aj možnosťami výrazne zaostávajú. Je kľúčové, že komunikuje s Európskou komisiou a darí sa jej sprostredkovať kľúčové odkazy do národných vlád.“

Správa EUA teda nediktuje univerzitám, ako majú pracovať, ale ponúka im inšpiráciu a rámec. Každá univerzita má totiž jedinečný kontext –všetky však môžu uplatniť tieto princípy pri reforme svojich personálnych politík, kariérnych modelov a hodnotiacich procesov. Rovnako správa môže slúžiť ako inšpirácia pre tvorcov politík. Kľúčové je uznať, že udržateľná akademická kariéra je nielen otázkou financovania, ale aj hodnotového nastavenia inštitúcií – tak, aby podporovali excelenciu, rôznorodosť a spoluprácu.

Foto: EUA

Zdroj: EUA

Text: SRK v spolupráci s prof. Mgr. Ildikó Matušíkovou, PhD.